4 C
Craiova
marți, 12 noiembrie, 2024

Drumul lui Caminof

Modernizarea DJ 605 A Filiaşi – Melineşti a bătut toate recordurile în materie. Cei 15 km de drum vor fi terminaţi în nouă ani şi vor costa aproximativ 170 de miliarde de lei vechi.

 

Drumul Judeţean Filiaşi – Melineşti, botezat şi drumul lui Caminof, are toate şansele să intre în istorie nu pentru că ar fi cel mai bine executat, ci pentru că a fost început în urmă cu nouă ani şi abia peste două săptămâni va fi terminat. Lucrările au fost scoase la licitaţie de Consiliul Judeţean Dolj în anul 1999 şi au fost câştigate de SC Atlas în asociere cu SC Enimon pentru suma de 26,7 miliarde de lei vechi. Beneficiarul lucrării ar fi trebuit să fie interesat de terminarea drumului în doi ani, perioadă menţionată în contract. Pentru ca acest lucru să fie posibil, consiliul judeţean ar fi trebuit să prevadă banii necesari în buget, lucru care nu s-a întâmplat. Cele aproape 27 de miliarde de lei, cât s-a aproximat că va costa drumul, au fost alocate cu ţârâita nu până în 2001, când ar fi trebuit să se termine drumul, ci până în 2005. În această perioadă, preţurile au luat-o razna, fapt pentru care banii iniţiali nu au mai ajuns pentru cei 15 km de drum care trebuia modernizaţi.

 

Decât mult şi fără rost, mai bine încet şi prost

 

La ultima şedinţă a Consiliului Judeţean Dolj de anul trecut s-a iscat un adevărat scandal legat de alocarea a încă 90 de miliarde de lei vechi pentru acest drum catalogat de o anumită parte a consilierilor „gaura neagră“ a bugetului. Direcţia economică a Consiliului Judeţean Dolj a achitat până pe 5 octombrie 2007 suma de 89,35 miliarde de lei vechi constructorului. Acesta a reuşit să facă până la sfârşitul anului trecut zece din cei 15 kilometri contractaţi în urmă cu nouă ani. Cei zece kilometri raportaţi ca fiind executaţi între Filiaşi şi Bodăieştii de Sus erau, de fapt, în diverse stadii de execuţie. În anii care au trecut de la prima lopată de asfalt împrăştiată pe drumul Filiaşi – Melineşti, subcontractantul Enimon şi-a dat duhul, locul acestuia fiind luat de societatea Bistrisat, condusă, ca şi cea dinainte, de fostul consilier judeţean Constantin Caminof.

 

Una a spus şi alta a făcut

 

„Dacă mi-ar fi dat bani, aş fi terminat drumul de mult, dar ei mi-au dat bani cu ţârâita. Şi acum am lucrări pe care le-am terminat şi pe care nu mi le-au plătit. În fiecare an am încheiat contracte adiţionale. Şi anul acesta am semnat unul, în care m-am angajat să termin drumul până pe 31 decembrie, dacă am bani şi dacă mă lasă vremea“, spunea Constantin Caminof la sfârşitul anului trecut. Gelu Vişan, fostul consilier PD-L, acuza în aceeaşi perioadă executivul consiliului judeţean că totdeauna vine să ceară consilierilor să voteze alocări de bani pentru acest drum fără ca măcar o dată să prezinte în plen un raport cu stadiile lucrărilor executate, cerând cu insistenţă prezentarea de către Direcţia economică a consiliului a unui astfel de raport.

El a cerut, el a auzit, pentru că niciodată cererea nu a fost luată în serios datorită majorităţii consilierilor care păreau că nu-i interesează. A devenit o modă la autorităţile locale să înceapă tot felul de investiţii, chiar dacă nu dispun de sumele necesare terminării lor, numai pentru a putea să lanseze licitaţiile sau doar pentru că vin prea mulţi bani la rectificările bugetare şi trebuie neapărat cheltuiţi.

 

Banii publici, ai nimănui!

 

În prezent drumul cu pricina a stârnit iar valuri în consiliul judeţean. „Săptămâna viitoare se va constitui comisia de recepţie a lucrărilor de la Drumul Judeţean 605A Filiaşi-Melineşti. În cazul în care concluziile comisiei vor fi favorabile, atunci vom face ultimele plăţi pentru constructor, dacă nu, nu vom mai da nici un ban şi nici nu vom returna garanţia de bună execuţie“, a spus Cristinel Iovan, vicepreşedintele Consiliului Judeţean Dolj.

De aceeaşi părere este şi celălalt vicepreşedinte al consiliului, Dan Mogoş. „La Direcţia economică nu a sosit nici o solicitare de plată. Până acum, s-au plătit pentru acest drum 140 de miliarde de lei vechi şi alocaţia bugetară pentru acesta a fost de 53 de miliarde de lei vechi. Garanţia menţionată în contractul din 1999 este de doi ani, care curg de la recepţia finală. Comisia de recepţie va decide dacă drumul este executat corect sau nu“, a spus Mogoş.

Şeful societăţii care a construit drumul, Constantin Caminof, crede că mai are de recuperat de la consiliul judeţean aproximativ 30 de miliarde de lei vechi. „Eu acum sunt pe drum, să-l inspectez, şi cred că în cel mult două săptămâni va fi gata de recepţie. Am construit o parte din drum de acum opt ani şi în unele locuri s-a burduşit. Sunt obligat să refac porţiunile distruse pentru că anii de garanţie curg de la recepţia finală a lucrărilor. Mai am de recuperat cam 30 de miliarde de lei, dar nu este vina mea că de la 27 de miliarde de lei vechi s-a ajuns la 170 de miliarde. Consiliul nu mi-a dat bani să lucrez!“, a spus Caminof. Media pe kilometru construit va fi de 11,3 miliarde de lei vechi, adică tot atâta cât costă un kilometru de drum construit în acest an! Aşa afacere, aşa consiliu!

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

1 COMENTARIU